Ζυγοστάθμιση

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη ζυγοστάθμιση αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.

Τι είναι η ζυγοστάθμιση;

Ζυγοστάθμιση είναι η διαδικασία εξισορρόπησης ενός τροχού, έτσι ώστε να περιστρέφεται ομαλά χωρίς να προκαλεί κραδασμούς ή φθορά. Όταν η μάζα ενός τροχού δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη, δημιουργούνται ταλαντώσεις κατά την κίνηση με αποτέλεσμα την πρόκληση κραδασμών στο τιμόνι (ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες ταχύτητες) και τη φθορά σε ρουλεμάν, αναρτήσεις και ελαστικά. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στην ανισοκατανομή μάζας λόγω κατασκευαστικής ατέλειας ή συνέπεια χτυπήματος και λύνεται με τη ζυγοστάθμιση των τροχών.

Ποια η διαφορά ανάμεσα σε ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση;

Πολλοί οδηγοί συγχέουν τη ζυγοστάθμιση με την ευθυγράμμιση καθώς και τα δύο σχετίζονται με την συντήρηση του αυτοκινήτου, ωστόσο αποτελούν δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Η ζυγοστάθμιση σχετίζεται με την σωστή κατανομή του βάρους των τροχών του αυτοκινήτου και η πιο χαρακτηριστική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου που χρειάζεται ζυγοστάθμιση είναι το τρέμουλο στο τιμόνι. Η ευθυγράμμιση αφορά στις γωνίες των τροχών και χαρακτηριστική συμπεριφορά αυτοκινήτου που χρειάζεται ευθυγράμμιση είναι το “τράβηγμα” του τιμονιού δεξιά ή αριστερά κατά την κίνηση στην ευθεία.

Πώς γίνεται η ζυγοστάθμιση του αυτοκινήτου;

Η ζυγοστάθμιση επιτυγχάνεται με χρήση ειδικού μηχανήματος. Ο τροχός αφαιρείται από το αυτοκίνητο και τοποθετείται στο μηχάνημα (πάντα μαζί με το ελαστικό) το οποίο τον περιστρέφει. Κατόπιν, ανιχνεύει τα σημεία ανισορροπίας και υποδεικνύει στον τεχνικό την ακριβή θέση και βάρος (αντίβαρο) που πρέπει να χρησιμοποιηθεί.

Πώς να αναγνωρίσετε και να αντιμετωπίσετε την κακή ζυγοστάθμιση;

Η βασική ένδειξη ότι το αυτοκίνητό χρειάζεται ζυγοστάθμιση είναι όταν μεταφέρονται κραδασμοί στο τιμόνι κατά τη διάρκεια της οδήγησης (συνήθως σε μία ορισμένη ταχύτητα και όχι σε όλο το εύρος ταχυτήτων). Τη ζυγοστάθμιση όμως πρέπει να την ελέγχουμε και σε άλλες περιπτώσεις:

  • Μετά την αντικατάσταση ενός ή περισσότερων ελαστικών.
  • Μετά από δυνατό χτύπημα της ζάντας σε λακούβα ή πεζοδρόμιο.
  • Μετά από δημιουργία τοπικής φθοράς σε ελαστικό.
  • Μετά από ακινητοποίηση του οχήματος για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η ζυγοστάθμιση σε μοτοσυκλέτες

Τα ίδια ακριβώς με τα αυτοκίνητα, ισχύουν και για τις μοτοσυκλέτες. Στις μηχανές, οι αναπηδήσεις ανεβαίνουν από το πιρούνι και προκαλούν μη φυσιολογικές και δυσάρεστες δονήσεις στις χειρολαβές. Εκτός από την οδήγηση, που γίνεται κουραστική και δυσάρεστη, καταπονούνται και φθείρονται τα ρουλεμάν των τροχών και του τιμονιού καθώς και οι σωλήνες του πιρουνιού. Στο αντίστοιχο μηχάνημα για δίκυκλα, τοποθετούνται, με τον ίδιο τρόπο, ο τροχός με το ελαστικό και μετά την περιστροφή (προσομοίωση συνθηκών πραγματικής οδήγησης), ο τεχνικός προσθέτει τα κατάλληλα αντίβαρα στη ζάντα.

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας και ενημερωθείτε πρώτοι για νέα και διαγωνισμούς.

    Privacy Preference Center