Κλιματιστικό Αυτοκινήτου
Ο Κλιματισμός αυτοκινήτου είναι πολύτιμος, ιδιαίτερα τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες, καθώς προσφέρει άνεση και συμβάλλει στην ασφάλεια, κρατώντας τον οδηγό ξεκούραστο και συγκεντρωμένο. Ωστόσο, αν δεν χρησιμοποιηθεί σωστά, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και να μειωθεί η απόδοσή του.
Σωστή και οικονομική χρήση στο Κλιματιστικό Αυτοκινήτου
Αρχικά, όπως και τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου, ο κλιματισμός αυτοκινήτου χρειάζεται τακτική συντήρηση για να λειτουργεί αποδοτικά. Ο καθαρισμός, το σέρβις και η επαναπλήρωση ψυκτικού μέσου, βοηθάνε στην αποτελεσματική λειτουργία, τη φρεσκάδα του αέρα στο εσωτερικό και την υγεία των επιβατών. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του κλιματιστικού, συσσωρεύονται υγρασία, βρωμιά και μικροοργανισμοί στους αεραγωγούς. Αν δε συντηρηθεί σωστά, θα αρχίσει να εκπέμπει δυσάρεστες οσμές αλλά και να προκαλέσει αλλεργίες και βλάβες στο αναπνευστικό σύστημα.
Κλιματιστικό Αυτοκινήτου | Σωστή Λειτουργία
Το κλιματιστικό αυτοκινήτου δεν πρέπει να ζορίζεται αν θέλουμε να συνεχίσει να λειτουργεί απροβλημάτιστα. Αυτό σημαίνει ότι δεν το βάζουμε σε λειτουργία αμέσως μόλις μπούμε στο αυτοκίνητο αλλά οδηγούμε για λίγα λεπτά με ανοιχτά παράθυρα και μετά το ενεργοποιούμε. Επίσης δεν το βάζουμε σε θερμοκρασίες πολύ χαμηλές γιατί δουλεύει υπερβολικά με συνέπεια να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια. Επίσης, αποφεύγουμε να θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα με το κλιματιστικό ενεργοποιημένο, καθώς επίσης και να τον σβήνουμε αν δεν έχουμε απενεργοποιήσει πρώτα τον κλιματισμό. Η υγρασία που έχει συσσωρευτεί στο σύστημα κατά τη χρήση του κλιματιστικού μπορεί να εξαφανιστεί μόνο με την απενεργοποίηση του κλιματισμού 10 λεπτά πριν την άφιξη στον προορισμό και αφήνοντας τη λειτουργία τον ανεμιστήρα. Κατά την κίνηση, προτιμάμε να ενεργοποιούμε τον κλιματισμό όταν οι στροφές του κινητήρα είναι χαμηλές ώστε να γίνεται πιο ομαλή η εμπλοκή του συμπιεστή.
Σε τι θερμοκρασία να βάζω το κλιματιστικό αυτοκινήτου το καλοκαίρι;
Η θερμοκρασία πρέπει να ρυθμίζεται στους 23–25°C,ή 6-8°C κάτω από την εξωτερική θερμοκρασία (ανάλογα πάντα με τις συνθήκες). Πέρα από την αυξημένη κατανάλωση, προφυλάσσουμε τον εαυτό μας από το θερμικό σοκ που συμβαίνει όταν βγαίνουμε από ένα αυτοκίνητο με κρύο εσωτερικό σε υπερβολική ζέστη (συνηθισμένες συνθήκες στη χώρα μας). Όσο για τους αεραγωγούς, μπορεί ο δροσερός αέρας να μας ευχαριστεί, όμως αν χτυπάει κατευθείαν πάνω μας, ο κίνδυνος ψύξης είναι άμεσος. Προτιμάμε να στρέφουμε τον αέρα προς την οροφή ή τα παράθυρα.
Χρήση ανακυκλοφορίας αέρα ή εξωτερικού αερισμού;
Όπως προαναφέρθηκε, καλό είναι στα πρώτα λεπτά της οδήγησης να κινηθούμε με ανοιχτά παράθυρα ώστε να πέσει φυσικά η εσωτερική θερμοκρασία. Αφού ανοίξουμε τον κλιματισμό, κλείνουμε τα παράθυρα και ενεργοποιούμε της εσωτερική ανακύκλωση του αέρα.
Με αυτό τον τρόπο το σύστημα του κλιματισμού αποδίδει αποτελεσματικότερα καθώς ψύχει τον αέρα εντός της καμπίνας του αυτοκινήτου, ο οποίος είναι οπωσδήποτε σε χαμηλότερη θερμοκρασία από τον εξωτερικό ζεστό αέρα.
Επιπλέον εμποδίζει καυσαέρια και δυσάρεστες οσμές να εισέλθουν στο εσωτερικό.
Παρ’ όλα αυτά, ο αέρας στο εσωτερικό της καμπίνας χρειάζεται ανανέωση. Όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες, πρέπει να επιτρέπουμε φρέσκο εξωτερικό αέρα να εισέρχεται στο εσωτερικό, είτε με κλείσιμο της ανακύκλωσης αέρα, είτε με το άνοιγμα των παραθύρων.
Ένα πράγμα που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι ότι ενώ παλιότερα τα κλιματιστικά χρησιμοποιούσαν περίπου μέχρι και 7 ίππους από την ισχύ του κινητήρα, σήμερα απαιτείται περίπου 1,5 ίππος.
Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση της κατανάλωσης λόγω χρήσης κλιματισμού είναι πλέον πολύ μικρή! Αντίθετα, όταν οδηγούμε με ανοιχτά παράθυρα, προκαλείται σημαντική αύξηση στην αεροδυναμική αντίσταση, η οποία έχει άμεση συνέπεια την αυξημένη κατανάλωση του οχήματος.
Φρέον κλιματιστικού αυτοκινήτου: Ο ρόλος του στην απόδοση
Φρέον (freon) είναι η εμπορική ονομασίας ενός ψυκτικού μέσου μιας συγκεκριμένης εταιρείας, ωστόσο έχει καθιερωθεί να χρησιμοποιείται ως όρος για όλα τα χρησιμοποιούμενα ψυκτικά μέσα.
Ο συμπιεστής του κλιματιστικού κυκλώματος συμπιέζει το αέριο φρέον όπου υγροποιείται και από τους 65°C πέφτει στους -15°C παίρνοντας υγρή μορφή. Στη συνέχεια αφαιρείται η υγρασία του (που διαφεύγει με τη μορφή σταγόνων στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου) και πηγαίνει στον εξατμιστή. Εκεί εκτονώνεται και παίρνει πάλι αέρια μορφή απορροφώντας τη θερμοκρασία και την υγρασία του εσωτερικού χώρου και κατόπιν επιστρέφει στον συμπιεστή, ο οποίος παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα από το στροφαλοφόρο άξονα του οχήματος.
Παλιότερα χρησιμοποιούνταν το R-12 ως ψυκτικό μέσο. Από το 1996 ξεκίνησε η αντικατάστασή του κυρίως από το R-134a και το 2010 απαγορεύτηκε πλήρως λόγω της συμβολής του στη δημιουργία της τρύπας του όζοντος. Γενικότερα, πρέπει να αποφεύγεται η εισπνοή του φρέον γιατί έχει επιπτώσεις σε διάφορα συστήματα του σώματος (εγκέφαλος, καρδιά, πνεύμονες, κ.ά.).
Όταν πέσει η στάθμη του ψυκτικού μέσου στο σύστημα κλιματισμού, μειώνεται η απόδοση και ο αέρας που βγαίνει από τον ανεμιστήρα δεν είναι αρκετά δροσερός. Ο συμπιεστής δουλεύει πιο σκληρά προσπαθώντας να φτάσει την επιθυμητή πίεση με αποτέλεσμα αυξημένη φθορά και κατανάλωση. Το ψυκτικό μέσο μεταφέρει και λιπαντικό στον συμπιεστή. Αν δεν λιπαίνεται σωστά υπάρχει κίνδυνος σοβαρής ζημιάς.
Αν ο αέρας που βγαίνει από τους αεραγωγούς δεν είναι πολύ κρύος, αν το A/C αργεί πολύ να αποδόσει ή αν ο συμπιεστής κάνει συχνές επανεκκινήσεις ή βγάζει ασυνήθιστο θόρυβο, μάλλον έχει έρθει η ώρα για συμπλήρωση ψυκτικού μέσου. Αν τώρα η ανάγκη συμπλήρωσης είναι συχνή, χρειάζεται έλεγχος διαρροής.
Κάθε πότε αλλάζουμε φρέον στο αυτοκίνητο;
Στο ετήσιο σέρβις του αυτοκινήτου πρέπει να γίνεται και έλεγχος του συστήματος κλιματισμού. Εκεί θα φανεί αν υπάρχει ανάγκη για συμπλήρωση ψυκτικού μέσου. Το κόστος για το ετήσιο σέρβις κυμαίνεται στα 40-80 € (ανάλογα το αυτοκίνητο και το συνεργείο), ενώ η συμπλήρωση φρέον στα 30-50 €.
Τι είναι το “AUTO” στο κλιματιστικό αυτοκινήτου;
Υπάρχουν δύο τύποι κλιματισμού στα αυτοκίνητα, ο αυτόματος “AUTO” (γνωστός και ως Clima) και ο απλός ή χειροκίνητος. Στον χειροκίνητο κλιματισμό επιλέγει ο χειριστής την ένταση της ψύξης και την ταχύτητα του αέρα. Με τον αυτόματο κλιματισμό, ο χειριστής επιλέγει την επιθυμητή θερμοκρασία της καμπίνας και με τη βοήθεια αισθητήρων σε διάφορα σημεία του αυτοκινήτου, αυτή διατηρείται σταθερή. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα μάλιστα δίνεται η δυνατότητα στους επιβάτες να επιλέξουν διαφορετική θερμοκρασία από τον οδηγό (διζωνικός κλιματισμός).
Συμβουλές για καλή απόδοση του Κλιματιστικού αυτοκινήτου
- Φροντίζουμε με χρήση ηλιοπροστασίας τη διατήρηση της εσωτερικής θερμοκρασίας σε όσο χαμηλότερα επίπεδα.
- Ανάβουμε τον κλιματισμό αφού έχουμε οδηγήσει λίγα λεπτά με ανοιχτά παράθυρα και τον κλείνουμε λίγα λεπτά πριν φτάσουμε στον προορισμό μας.
- Δε λειτουργούμε τον κλιματισμό σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και σε μεγάλη διαφορά σε σχέση με την εξωτερική θερμοκρασία.
- Ανάβουμε τον κλιματισμό όταν οι στροφές του κινητήρα είναι χαμηλές και δε βάζουμε μπροστά τη μηχανή με αναμμένο κλιματισμό.
- Προτιμάμε την επιλογή ανακύκλωσης αέρα αντί της εισόδου αέρα από το περιβάλλον.
- Δεν παραλείπουμε τη συντήρηση του συστήματος κλιματισμού σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Παράλειψη της συντήρησης συνεπάγεται μειωμένη απόδοση και κίνδυνος ζημιάς.
Προτεινόμενα Άρθα
Oδήγηση με ζεστό καιρό
May 28, 2025
Μάθετε τι να προσέχετε στην οδήγηση με ζεστό καιρό και ανακαλύψτε χρήσιμα tips για τις ζεστές διαδρομές του καλοκαιριού.
Ζυγοστάθμιση
August 14, 2025
Μάθετε τα πάντα για την ζυγοστάθμιση στα αυτοκίνητα και στις μοτοσυκλέτες. Τι είναι, ποια είναι η διαδικασία και πώς να σιγουρευτείτε πως έγινε σωστή ζυγοστάθμιση.
Προστασία αυτοκινήτου από ήλιο
July 10, 2025
Όλες οι πληροφορίες για την σωστή προστασία του αυτοκινήτου σας από τον ήλιο, εποχιακά αλλά και καθημερινά.
Newsletter
Εγγραφείτε στο Newsletter μας και ενημερωθείτε πρώτοι για νέα και διαγωνισμούς.