Πινακίδες : Τύποι, Νομοθεσία & όσα δεν γνωρίζατε

Πινακίδα αυτοκινήτων με όνομα

Σε αντίθεση με τρεις Ευρωπαϊκές χώρες (Λετονία, Αυστρία και Σουηδία) που μπορεί ο κάτοχος ενός αυτοκινήτου να διαλέξει τον συνδυασμό γραμμάτων και αριθμών για τις πινακίδες κυκλοφορίας του αυτοκινήτου του, στις υπόλοιπες χώρες ο αριθμός αυτός δίνεται αυτοματοποιημένα χωρίς επισήμως να δίνεται η δυνατότητα επιλογής. Επίσης, σε αντίθεση με τις πινακίδες ορισμένων χωρών, όπως π.χ. των ΗΠΑ, που κάθε πολιτεία έχει διαφορετική τυποποίηση και δίνεται η δυνατότητα της δημιουργίας προσωποποιημένης (customized) πινακίδας, η μορφή τους είναι τυποποιημένη.
Οι πινακίδες κυκλοφορίας, στην Ελλάδα, έχουν περάσει από διάφορα στάδια, ακολουθώντας τον αριθμό κυκλοφορούντων οχημάτων. Στην αρχή του 20ου αιώνα ήταν πενταψήφιες και το 1956 έγιναν εξαψήφιες. Το 1972 άλλαξαν σε δύο χαρακτήρες και τέσσερα ψηφία και το 1986 πήραν τη σημερινή μορφή με τρεις χαρακτήρες και τέσσερα ψηφία. Οι “ευρωπαϊκού τύπου” πινακίδες ξεκίνησαν την κυκλοφορία τους το 2004. Οι χαρακτήρες που χρησιμοποιούνται είναι όσοι είναι κοινοί στο ελληνικό και στο λατινικό αλφάβητο (Α, Β, Ε, Ζ, Η, Ι, Κ, Μ, Ν, Ο, Ρ, Τ, Υ και Χ).

Πινακίδες Κυκλοφορίας ανά Νομό: πως αναγνωρίζονται;

Τα δύο πρώτα γράμματα της πινακίδας αντιπροσωπεύουν την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχίας στην οποία είναι καταχωρημένο το όχημα. Ενώ στην αρχή υπήρχε μία λογική στην κατανομή των γραμμάτων, στη συνέχεια προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες κάποιων Περιφερειών, χρησιμοποιήθηκαν και συνδυασμοί άλλων Περιφερειών, με αποτέλεσμα να είναι λιγάκι δύσκολη η ταυτοποίηση βάσει γραμμάτων. Για παράδειγμα ενώ οι πινακίδες της Ροδόπης ξεκινάνε από ΚΟ, τα ΚΟΗ και ΚΟΚ ανήκουν στη Θεσσαλονίκη.
Αναλυτικά, η κατανομή των πινακίδων ανά Περιφέρεια είναι η εξής:

Περιφέρεια Γράμματα Πινακίδων
Αθήνα ΥΑ, ΥΒ, ΥΕ, ΥΖ, ΥΗ, ΖΖ, ΖΗ, ΖΚ, ΖΜ, ΙΒ, ΙΕ, ΙΖ, ΙΗ, ΙΚ, ΙΜ, ΙΟ, ΙΡ, ΙΤ, ΙΥ, ΧΕ, ΧΖ, ΧΗ, ΧΡ, ΧΤ, ΧΥ, ΧΧ, ΗΒ, ΟΑ, ΟΒ, ΟΕ, ΟΖ, ΟΗ, ΟΙ, ΟΚ, ΟΜ, ΟΝ, ΟΟ, ΟΤ, ΟΥ, ΟΧ, ΧΜ, ΖΕ, ΖI, ΖΟ
Πειραιάς ΥΙ, ΥΚ, ΥΜ, ΥΝ, ΖΝ, ΖΡ, ΒΕ, ΒΖ, ΒΗ, ΒΧ, ΤΖ
Δυτική Αττική ΥΟ, ΥΡ, ΥΤ, ΖΤ, ΒΝ, ΒΡ
Ανατολική Αττική ΥΥ, ΥΧ, ΖΥ, ΖΧ, ΒΚ, ΒΜ
 Αιτωλοακαρνανία (Μεσολόγγι) ΜΕ
Αιτωλοακαρνανία (Αγρίνιο) ΑΙ, ΤΗ, ΚΟΗ
Αργολίδα (Ναύπλιο) ΑΡ, ΤΜ
Αρκαδία (Τρίπολη) ΤΡ
Άρτα ΑΤ
Αχαΐα (Πάτρα) ΑΧ, ΑΖ, ΑΟ, ΑΑ, ΑΥ
Βοιωτία (Λιβαδειά)
Γρεβενά ΡΝ
Δράμα ΡΜ, ΤΟ
Δωδεκάνησα ΡΟ, ΡΚ, ΡΥ, ΡΧ, ΚΧ, ΕΑ
Έβρος ΕΒ, ΜΧ, ΟΡ
Εύβοια (Χαλκίδα) ΧΑ, ΕΗ, ΕΙ
Ζάκυνθος ΖΑ, ΖΒ
Ηλεία (Πύργος) ΗΑ, ΗΕ
Ημαθία (Βέροια) ΗΜ, ΗΧ
Ηράκλειο ΗΡ, ΗΚ, ΗΖ, ΗΗ, ΗΙ, ΗΤ
Θεσπρωτία (Ηγουμενίτσα) ΗΝ
Θεσσαλονίκη ΝΑ, ΝΒ, ΝΕ, ΝΖ, ΝΗ, ΝΙ, ΝΚ, ΝΜ, ΝΝ, ΝΟ, ΝΡ, ΝΤ, ΝΥ, ΝΧ, ΚΟΗ, ΚΟΚ
Ιωάννινα ΙΝ, ΙΙ
Καβάλα ΚΒ, ΑΒ
Καρδίτσα ΚΑ, ΜΚ
Καστοριά ΚΤ
Κέρκυρα ΚΥ, ΕΤ, ΤΒ, ΤΕ
Κεφαλληνία (Αργοστόλι) ΚΕ
Κιλκίς ΚΙ, ΕΧ
Κοζάνη ΚΖ, ΜΝ
Κορινθία ΚΡ, ΡΒ
Κυκλάδες (Ερμούπολη) ΕΜ, ΕΖ, ΕΝ, ΕΟ
Λακωνία (Σπάρτη) ΑΚ, ΜΡ
Λάρισα ΡΙ, ΡΡ, ΡΤ
Λασίθι (Άγιος Νικόλαος) ΑΝ, ΑΕ
Λέσβος ΜΥ, ΜΤ
Λήμνος ΜΗ
Λευκάδα ΕΥ
Μαγνησία (Βόλος) ΒΟ, ΒΒ, ΒΑ, ΒΤ
Μεσσηνία (Καλαμάτα) ΚΜ, ΜΖ
Ξάνθη ΑΗ, ΗΟ
Πέλλα (Έδεσσα) ΕΕ, ΜΜ
Πιερία (Κατερίνη) ΚΝ, ΤΙ
Πρέβεζα ΡΖ, ΤΧ
Ρέθυμνο ΡΕ, ΡΗ
Ροδόπη (Κομοτηνή) ΚΟ (εκτός από ΚΟΗ και ΚΟΚ), ΚΚ, ΤΤ
Σάμος ΜΟ, ΜΒ
Σέρρες ΕΡ, ΙΧ
Τρίκαλα ΤΚ, ΤΝ
Φθιώτιδα (Λαμία) ΜΙ, ΗΥ
Φλώρινα ΡΑ
Φωκίδα (Άμφισσα) ΑΜ
Χαλκιδική (Πολύγυρος) ΧΚ, ΜΑ
Χανιά ΧΝ, ΧΒ, ΤΥ
Χίος ΧΙ, ΧΟ

Φιμέ Πινακίδες

Τι είναι οι φιμέ πινακίδες;

Κάποιοι οδηγοί τοποθετούν καλύμματα πάνω στις πινακίδες, είτε για προστασία της πινακίδας, είτε για απόκρυψη των στοιχείων της. Τα καλύμματα αυτά μπορεί να είναι από τελείως διάφανα έως σχεδόν μαύρα.

Νομοθεσία για φιμέ πινακίδες

Σύμφωνα με τον ΚΟΚ (άρθρο 94, παρ. 3), οι πινακίδες πρέπει να είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων καθώς και να μην έχει τοποθετηθεί επ’ αυτών μη αντανακλαστικό υλικό. Ως εκ τούτου, απαγορεύεται η τοποθέτηση πάνω στις πινακίδες οποιουδήποτε καλύμματος, ανεξαρτήτως του ποσοστού διαπερατότητας φωτός. Στο κομμάτι του Τεχνικού Ελέγχου ΚΤΕΟ, η ύπαρξη καλύμματος στις πινακίδες αποτελεί σοβαρή έλλειψη με αποτέλεσμα τη σημείωση παρατήρησης και το “κόψιμο” του οχήματος.

Φιμέ Πινακίδες Μοτο: Πιο αυστηρό πλαίσιο για τα δίκυκλα

Η ίδια νομοθεσία ισχύει και για τα δίκυκλα. Η πινακίδα πρέπει να είναι ορατή, τοποθετημένη σε σταθερή βάση, στο σημείο που ορίζει ο κατασκευαστής και να μην είναι καλυμμένη από φιμέ προστατευτικό. Η αναδίπλωσή της ή η τοποθέτησή της σε μη προβλεπόμενο σημείο (π.χ. μέσα στο θόλο του τροχού ή πάνω στον αναβάτη), επιφέρει μεγάλο πρόστιμο από την τροχαία σε περίπτωση ελέγχου και τη σημείωση σοβαρής έλλειψης στον έλεγχο ΚΤΕΟ.

Τι ισχύει για αντικατάσταση ή αφαίρεση πινακίδων;

Μία πινακίδα μπορεί να μην είναι ευκρινής όχι μόνο από τοποθέτηση σε λάθος θέση ή λόγω χρήσης καλύμματος αλλά και από φθορά. Μικρά ή μεγαλύτερα χτυπήματα επιφέρουν παραμόρφωση ή τεμαχισμό και η αναγνώρισή της καθίσταται δύσκολη ή και αδύνατη. Μία φθαρμένη, τεμαχισμένη ή δυσανάγνωστη πινακίδα επιφέρει πρόστιμο σε τροχαίο έλεγχο και τη σημείωση σοβαρής έλλειψης στον τεχνικό έλεγχο. Σε αυτή την περίπτωση, ο κάτοχος του οχήματος οφείλει να προβεί σε αντικατάσταση. Η αντικατάσταση πινακίδων γίνεται στην στην Περιφέρεια ή σε κάποιο ΚΕΠ και οι νέες πινακίδες έχουν καινούργιο αριθμό. Επιπλέον, υποχρεωτική είναι η αντικατάσταση πινακίδων αν χαθεί για οποιοδήποτε λόγο έστω και η μία. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να γίνει άμεσα δήλωση απώλειας σε Αστυνομικό Τμήμα και μετά αίτηση έκδοσης καινούργιων στην περιφέρεια ή σε κάποιο ΚΕΠ. Το κόστος αντικατάστασης των πινακίδων ανέρχεται στα 30€ για την πρώτη αντικατάσταση και τα 60€ για κάθε επόμενη φορά, ενώ ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι ένας μήνας.

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας και ενημερωθείτε πρώτοι για νέα και διαγωνισμούς.

    Privacy Preference Center