Τι λάμπες φοράει το αμάξι μου
Πώς να βρείτε τι λάμπες φοράει το αυτοκίνητό σας;
Στα πρώτα αυτοκίνητα του τέλους του 19ου αιώνα, τα φώτα ήταν απλά λυχνίες πετρελαίου ή ασετιλίνης. Στη δεκαετία του 1910 εμφανίστηκαν τα ηλεκτρικά φώτα, ενώ τη δεκαετία του 1960 η τεχνολογία αλογόνου βελτίωσε σημαντικά την ένταση και την αντοχή τους. Σήμερα, τα φωτιστικά σώματα με LED και Xenon λάμπες προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση και διάρκεια ζωής.
Ποια είναι όμως τα καλύτερα φώτα για το αυτοκίνητό μας;
Μία πρώτη απάντηση είναι πως καλύτερα φώτα είναι αυτά που έχει τοποθετήσει ο κατασκευαστής. Πολλοί οδηγοί κάνουν αλλαγές για να βελτιώσουν τη φωτεινότητα, χρησιμοποιώντας όμως ακατάλληλες λάμπες με αποτέλεσμα να επιτυγχάνουν το αντίθετο αποτέλεσμα και να χαλάει η σκόπευση ή να αναπτύσσονται στο φανάρι υψηλές θερμοκρασίες και να αλλοιώνονται τα πλαστικά κλπ. Ο κατάλληλος τύπος λαμπτήρων αναφέρεται στο manual του αυτοκινήτου. Εναλλακτικά, μπορεί να αναζητηθεί από την αντιπροσωπεία ή μέσω αναζήτησης στο internet σε online βάσεις δεδομένων βάσει μοντέλου και έτους κατασκευής.
Λάμπες αυτοκινήτου: Κύριοι τύποι
Για αρχή, καλό είναι να αναφερθούν τα είδη φώτων που διαθέτει ένα αυτοκίνητο:
- Φώτα θέσης (μικρά φώτα)
- Φώτα διασταύρωσης (μεσαία φώτα)
- Φώτα πορείας (μεγάλα φώτα)
- Φώτα ημέρας
- Φώτα πέδησης (φρένων)
- Φώτα φλας
- Φώτα ομίχλης
- Φώτα αλάρμ (φώτα έκτακτης ανάγκης)
- Φώτα οπισθοπορείας (όπισθεν)
Σήμερα χρησιμοποιούνται κυρίως τέσσερις τύποι λαμπτήρων:
- Αλογόνου (Halogen) – Ο πιο διαδεδομένος και οικονομικός τύπος, με μέτρια απόδοση και διάρκεια ζωής.
- Ξένου ή HID (High-Intensity Discharge) – Παρέχει πιο έντονο και λευκό φως, αλλά είναι ακριβότερος και πιο πολύπλοκος τεχνολογικά.
- LED (Light Emitting Diode) – Πολύ αποδοτικός, με χαμηλή κατανάλωση, μεγάλη διάρκεια ζωής και δυνατότητα για μοντέρνα σχεδίαση φαναριών.
- Laser – Η πιο πρόσφατη τεχνολογία, με εξαιρετικά μεγάλη εμβέλεια και φωτεινότητα, αλλά προς το παρόν περιορισμένη σε premium μοντέλα λόγω κόστους.
Ανεξάρτητα από τον τύπο τεχνολογίας, υπάρχουν και άλλοι διαχωρισμοί στις λάμπες, που έχουν να κάνουν με τη σχεδίαση, τον αριθμό νημάτων, το μέγεθος, τη βάση κλπ. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι είναι:
- H1: Μονόκλωνος λαμπτήρας (ένα νήμα), χρησιμοποιείται συνήθως για μεγάλη σκάλα ή και ομίχλης. Στενός λαμπτήρας, φωτεινότητας περίπου 1450lm, και διάρκειας ζωής 350-550 ώρες.
- H4: Δίκλωνος λαμπτήρας (δύο νήματα), παρέχει μικρή και μεγάλη σκάλα στο ίδιο σώμα. Συχνός σε παλαιότερα αυτοκίνητα, φωτεινότητας περίπου 1000-1650lm (ανά νήμα), και διάρκειας ζωής 400-600 ώρες.
- H7: Μονόκλωνος, πιο σύγχρονος από τον H1. Ο πιο διαδεδομένος τύπος, φωτεινότητας περίπου 1500lm, και διάρκειας ζωής 450-650 ώρες.
- H11: Μονόκλωνος, χρησιμοποιείται πιο συχνά για ομίχλης ή μεσαία σκάλα. Έχει φωτεινότητα περίπου 1350lm, και διάρκειας ζωής 400-600 ώρες.
Οι LED ξεχωρίζουν με τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής (έως και 15.000 ώρες) και υψηλή φωτεινότητα. Οι Xenon (HID) προσφέρουν την υψηλότερη φωτεινότητα (πάνω από 3.000 lumen), αλλά με μικρότερη διάρκεια ζωής σε σχέση με LED. Οι παραδοσιακοί αλογόνου (H1, H4, H7, H11) έχουν χαμηλότερη φωτεινότητα και διάρκεια.
Πώς να επιλέξετε τις σωστές λάμπες για αντικατάσταση
Αν ο οδηγός δεν είναι ικανοποιημένος από το φως που του παρέχει το αυτοκίνητό του, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορεί να κάνει ώστε να το βελτιώσει. Το πρώτο και πιο εύκολο πράγμα που μπορεί να γίνει είναι ο καθαρισμός των φαναριών. Τα πλαστικά φανάρια είναι πιο ελαφριά, πιο οικονομικά και μπορούν να πάρουν σχήματα που ήταν αδύνατο να δοθούν στα παλαιότερα γυάλινα. Όμως με την επίδραση του ήλιου και των υψηλών θερμοκρασιών, πολυμερίζονται και θολώνουν με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας φωτός που εκπέμπουν. Το καθάρισμα και γυάλισμά τους επαναφέρει την απόδοση σε επίπεδα παρόμοια με του καινούργιου. Και φυσικά δεν έχει κανένα νόημα να αλλαχτούν λάμπες σε ένα θολωμένο φανάρι.
Λάμπες αυτοκινήτου: Θερμοκρασία χρώματος
Αν αποφασιστεί αλλαγή λάμπας ένας παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η θερμοκρασία χρώματος. Λάμπες με υψηλή θερμοκρασία δίνουν πιο ψυχρό φως σε αντίθεση με λάμπες πιο χαμηλής θερμοκρασίας που δίνουν πιο θερμό φως. Το πόσο λευκό είναι το φως όμως δεν σχετίζεται με την ένταση και πιο λευκό δε σημαίνει καλύτερες και ασφαλέστερες συνθήκες. Φώτα πάνω από 6000K (κλίμακα του Kelvin) παράγουν έντονα μπλε μήκη κύματος που διασκορπίζονται περισσότερο, τυφλώνοντας την κυκλοφορία. Μελέτες δείχνουν ότι η αντανάκλαση από 6500Κ μπορεί να μειώσει τους χρόνους αντίδρασης κατά 20-30%. Επίσης, μειώνεται η ορατότητα σε ομίχλη ή έντονη βροχή. Για παράδειγμα, ένα φως 6000K μειώνει στην ομίχλη την ορατότητα στα 30 μέτρα έναντι των 50 μέτρων για φως 3500K. Τέλος, επιταχύνεται η κόπωση κατά τη διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης. Αντίστοιχα, μία λάμπα χαμηλής θερμοκρασίας έχει χαμηλότερη αντιληπτή φωτεινότητα. Ιδανικά πρέπει να χρησιμοποιούνται λάμπες 4300-6000K.
Η ένταση του εκπεμπόμενου φωτός μετριέται σε Lumens (lm). Οι λάμπες αλογόνου εκπέμπουν γύρω στα 1000-1500lm, ενώ οι LED και HID ξεπερνάνε τα 3000lm. Οι συνηθισμένες απαιτήσεις φωτισμού είναι 700-1200lm για τη μεσαία σκάλα, 1200-1800lm για τη μεγάλη σκάλα και 400-800lm για τα ομίχλης.
Αντικατάσταση λάμπας αυτοκινήτου: Στο σπίτι ή στο συνεργείο;
Η αλλαγή του λαμπτήρα είναι συνήθως εύκολη υπόθεση. Το manual του αυτοκινήτου δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες και οδηγίες. Κάποιες φορές όμως καλό είναι να αναλαμβάνει την αντικατάσταση ηλεκτρολόγος, είτε επειδή θα χρειαστούν ειδικά εργαλεία (μερικές φορές πρέπει να αφαιρεθούν ή να μετακινηθούν εξαρτήματα ή καλώδια που εμποδίζουν τη πρόσβαση) είτε επειδή απαιτούνται ιδιαίτερα λεπτές κινήσεις. Ένας ηλεκτρολόγος επιπρόσθετα, μπορεί να ελέγξει τη δέσμη μετά την αλλαγή με ειδικό μηχάνημα (φωτόμετρο).
Λάθη που πρέπει να αποφύγετε όταν επιλέγετε λάμπες αυτοκινήτου
Ένα συνηθισμένο λάθος είναι η τοποθέτηση συστήματος λαμπτήρων Xenon σε μη προβλεπόμενα φανάρια. Τα φανάρια που παίρνουν Xenon έχουν διαφορετική κατασκευή, με projector αντί για reflector. Αν τοποθετηθούν λάμπες Xenon σε φανάρι με reflector, το παραγόμενο φως είναι μεν πολύ δυνατό αλλά δε βγαίνει σε σωστή δέσμη με αποτέλεσμα να στραβώνει τους απέναντι οδηγούς. Επίσης, τα φανάρια των Xenon έχουν ενσωματωμένο σύστημα self leveling (ρύθμιση ύψους δέσμης) και συνήθως πλυστικά ενσωματωμένα στον προφυλακτήρα. Ένα εργοστασιακό σύστημα xenon κοστίζει περίπου 1000-2500€ και είναι προφανές ότι δεν μπορεί να το υποκαταστήσει ένα κιτ των 100-200€.
Ένα ακόμα σύνηθες λάθος είναι η τοποθέτηση λαμπτήρων LED σε αυτοκίνητα με Canbus. Το σύστημα Canbus βλέπει την κατανάλωση που έχει ο λαμπτήρας και έτσι μπορεί να αναγνωρίζει αν είναι καμμένος ή όχι και να ενημερώνει με ανάλογη ένδειξη στο καντράν. Στην τεχνολογία led οι καταναλώσεις είναι πολύ χαμηλές με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα με Canbus να εμφανίζουν σφάλμα στο καντράν ή οι λάμπες να τρεμοπαίζουν ή να μην ανάβουν. Επίσης, αν η τοποθέτηση της λάμπας δεν γίνει σωστά, ο δέσμη φωτός παραμορφώνεται με αποτέλεσμα και να μη βλέπουμε σωστά αλλά και να ενοχλούμε τους απέναντι και μπροστινούς οδηγούς.
Συμβουλές για σωστή συντήρηση & αντικατάσταση λαμπών
Ο έλεγχος των φώτων είναι μία διαδικασία που πρέπει να γίνεται από τους οδηγούς πολύ συχνά, ιδανικά πριν από κάθε διαδρομή. Λάμπες αντικατάστασης για κάθε φως πρέπει να υπάρχουν μέσα στο αυτοκίνητο. Σε περίπτωση μη λειτουργίας κάποιας, η αντικατάσταση πρέπει να γίνεται άμεσα και αν η λάμπα είναι πορείας ή διασταύρωσης, είναι προτιμότερο να αλλάζουν και οι δύο για λόγους ομοιομορφίας. Μία λάμπα μπορεί να καεί χωρίς να το καταλάβουμε και να κυκλοφορούμε χωρίς φλας, στοπ ή πορείας με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ασφάλεια τη δική μας και των υπολοίπων, αλλά και τον κίνδυνο κλήσης σε περίπτωση ελέγχου στο δρόμο.
Προτεινόμενα Άρθα
Κοτσαδόρος αυτοκινήτου
September 18, 2025
Όλες τις πληροφορίες για τον Κοτσαδόρο αυτοκινήτου: Κανονισμοί, έλεγχος ΚΤΕΟ και ότι πρέπει να γνωρίζετε πριν την χρήση του.
Ζυγοστάθμιση
August 14, 2025
Μάθετε τα πάντα για την ζυγοστάθμιση στα αυτοκίνητα και στις μοτοσυκλέτες. Τι είναι, ποια είναι η διαδικασία και πώς να σιγουρευτείτε πως έγινε σωστή ζυγοστάθμιση.
Νέος ΚΟΚ: Αυστηρές κυρώσεις για παραβάτες του ΚΤΕΟ
June 23, 2025
Οι αλλαγές που προβλέπονται από τον νέο ΚΟΚ για τους παραβάτες του ΚΤΕΟ. Αυστηρές κυρώσεις αλλά και μια νέα κουλτούρα οδικής ασφάλειας.
Newsletter
Εγγραφείτε στο Newsletter μας και ενημερωθείτε πρώτοι για νέα και διαγωνισμούς.