Νέος ΚΟΚ: Αυστηρές κυρώσεις για παραβάτες του ΚΤΕΟ & νέα κουλτούρα οδικής ασφάλειας

Από τον Σεπτέμβριο του 2025 τίθεται σε ισχύ ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 100Α/2025 . Πρόκειται για μια συνολική μεταρρύθμιση που εισάγει νέα φιλοσοφία στην οδική ασφάλεια, δίνει έμφαση στη συμπεριφορά του οδηγού και περιλαμβάνει αυστηρότερες ποινές για όσους αμελούν κρίσιμες υποχρεώσεις όπως ο τεχνικός έλεγχος ΚΤΕΟ.

Νέα δεδομένα για τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει ο νέος ΚΟΚ αφορά την υποχρέωση προσκόμισης των οχημάτων στον περιοδικό τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ). Για πρώτη φορά, πέρα από το χρηματικό πρόστιμο, προβλέπεται και διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, κάτι που ενισχύει τον ρόλο του ΚΤΕΟ ως εργαλείο πρόληψης και όχι απλώς ως γραφειοκρατική διαδικασία.

Για τα επιβατικά Ι.Χ.:

  • Πρόστιμο 150€
  • Αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 20 ημέρες

Για τα επαγγελματικά οχήματα:

  • Πρόστιμο 350€
  • Αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες

Οι κυρώσεις αφορούν τους ιδιοκτήτες ή κατόχους οχημάτων που δεν προσέρχονται για έλεγχο εντός της καθορισμένης προθεσμίας.

Νέος ΚΟΚ | Ποια είναι η στόχευση του μέτρου;

Η εισαγωγή της αφαίρεσης άδειας αποτελεί ένα καθοριστικό βήμα στην κατεύθυνση ενίσχυσης της πρόληψης. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: η οδική ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη. Παράλληλα, το νέο πλαίσιο αντιμετωπίζει με μεγαλύτερη αυστηρότητα τους κατ’ εξακολούθηση παραβάτες, αποσυνδέοντας τις κυρώσεις από το ίδιο το όχημα και δίνοντας έμφαση στην ευθύνη του οδηγού.

Νέα φιλοσοφία και σε άλλα σημεία του ΚΟΚ

Ο νέος ΚΟΚ δεν περιορίζεται μόνο στο ΚΤΕΟ. Εισάγει και μια σειρά από αλλαγές που στόχο έχουν να δημιουργήσουν μια σύγχρονη κουλτούρα οδικής ασφάλειας, εναρμονισμένη με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε. Μεταξύ αυτών:

Καθιέρωση ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα

Σε όλους τους αστικούς δρόμους με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση — κάνοντας την Ελλάδα τη δεύτερη χώρα στην ΕΕ μετά την Ισπανία που εφαρμόζει τέτοιο μέτρο σε εθνικό επίπεδο.

Αναγνώριση της διήθησης των δικύκλων

Ο νέος ΚΟΚ κατοχυρώνει τη δυνατότητα διήθησης των δικύκλων, να κινούνται δηλαδή ανάμεσα σε σταματημένα ή ακινητοποιημένα οχήματα, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, όπως περιορισμός ταχύτητας και κατάλληλη χάραξη του οδοστρώματος. Πρόκειται για πρακτική που ήδη εφαρμόζεται ευρέως στην πράξη και πλέον θεσμοθετείται με κανόνες και όρια.

Ψηφιοποίηση της επιβολής προστίμων

Με την βοήθεια ευρείας και συστηματικής χρήσης καμερών, οι παραβάσεις βεβαιώνονται αυτόματα, με την καταγραφή τους. Το νέο πλαίσιο προσβλέπει στην ψηφιακή διαχείριση των παραβάσεων, κατά την οποία τα πρόστιμα κοινοποιούνται απευθείας μέσω ειδοποιήσεων στην πλατφόρμα του TAXIS και το e-mail του παραβάτη.

Απλοποίηση των ποινών

Οι ποινές κλιμακώνονται πλέον με αναλογικότητα ως προς τη σοβαρότητα της παράβασης. H κλιμάκωση εφαρμόζεται τόσο στο ύψος του προστίμου, όσο και στον χρόνο στέρησης του διπλώματος.

Παράνομη στάθμευση σε ράμπα ΑμεΑ

Η στάση και η στάθμευση στους δρόμους επιτρέπεται, αν δεν προκαλείται εξ αυτών κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας των οχημάτων και των άλλων χρηστών των οδών και αν δεν υπάρχουν σχετικές απαγορευτικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις. Έτσι, όπως ορίζει ο Νέος ΚΟΚ δεν επιτρέπεται η στάθμευση:

  1. Σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβαση ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 50 εκατοστά (εκατέρωθεν) αυτών.
  2. Σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία.
  3. Σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία.

Οι παραπάνω περιπτώσεις θεωρούνται και είναι πολύ σοβαρές παραβάσεις και επιβάλλεται:

  • Διοικητικό πρόστιμο 150€
  • Διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για εξήντα (60) ημέρες και
  • Αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για εβδομήντα (70) ημέρες

Πρόστιμο στις Λεωφορειολωρίδες

Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη οδήγησε στην εφαρμογή τεχνικών λύσεων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ένα τέτοιο μέτρο ήταν η δημιουργία λεωφορειολωρίδων, μέσα στις οποίες, δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία των επιβατικών οχημάτων. Η παραπάνω απαγόρευση δεν ισχύει για το διάστημα από το Σάββατο 16:00 έως και την Δευτέρα 06:00 το πρωί. Για την κίνηση εντός των λεωφορειολωρίδων τις υπόλοιπες ημέρες/ώρες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 150€.

Νέος ΚΟΚ | Επικίνδυνη Οδήγηση

Επικίνδυνη οδήγηση είναι όταν κάποιος οδηγεί με τρόπο που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό κίνδυνο για ανθρώπους ή πράγματα, π.χ. αν οδηγεί μεθυσμένος, κάνει ακραίους ελιγμούς, τρέχει πολύ πάνω από το όριο ταχύτητας, μπαίνει σε πεζοδρόμους/πεζοδρόμια ή συμμετέχει σε κόντρες, κτλ. Ο νέος ΚΟΚ για όλες τις περίπτωσεις επικίνδυνης οδήγησης κάνει παραμπομπή στον Ποινικό Κώδικα, όπου ανάλογα με το παράπτωμα και τις συνέπειες, που προκλήθηκαν, προβλέπονται ποινές φυλάκισης.

Παραβίαση ΣΤΟΠ και σηματοδότη

Οι οδηγοί πρέπει να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις τόσο των ρυθμιστικών πινακίδων κυκλοφορίας (π.χ STOP) όσο και των φωτεινών σηματοδοτών ρύθμισης της κυκλοφορίας, εκτός αν η ρύθμιση γίνεται από τροχονόμο κατά διαφορετικό τρόπο. Στον νεο ΚΟΚ γίνεται για 1η φορά διάκριση στην παραβίαση του STOP:

  • Παραβίαση STOP χωρίς πρόκληση συμβάντος επισύρει 350€ πρόστιμο και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.
  • Παραβίαση STOP με πρόκληση συμβάντος: 700€ πρόστιμο και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Ίδια ποινή με αυτή επιβάλλεται και στην περίπτωση παραβίασης φωτεινού σηματοδότη.

Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση

Η χρήση του κινητού κατά την οδήγηση αποσπά την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο και μειώνει τον χρόνο αντίδρασης. Σύμφωνα με μελέτες, αποτελεί τον νούμερο ένα παράγοντα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας ακόμα και την υπερβολική ταχύτητα ή την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Για την χρήση κινητού τηλεφώνου προβλέπεται 350€ χρηματικό πρόστιμο και 30 ημέρες αφαίρεσης της άδειας οδήγησης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών τηλεπικοινωνίας, όπως φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με τη μορφή ρολογιού χειρός, επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή για λειτουργία εφαρμογών πλοήγησης ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας.

Οδήγηση χωρίς δίπλωμα

Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα κατατάσσεται στην κατηγορία, που έχουν ενταχθεί όλες οι παραβάσεις με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια. Ανάλογα με τη περίπτωση η ποινή μπορεί να είναι έως και 2.000€ και φυλάκιση έως ένα (1) έτος.

Μη χρήση κράνους ή ζώνης

Η μη χρήση κράνους θεωρείται από τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις, καθώς αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών ή θανάτου σε περίπτωση ατυχήματος. Για την μη χρήση κράνους προβλέπεται: Διοικητικό πρόστιμο 350€ και διοικητικό μέτρο αφαίρεσης άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας για 30 ημέρες. Σημειώνεται ότι η παραπάνω ποινή επιβάλλεται και στον συνοδηγό του δικύκλου.

Η ζώνη ασφαλείας είναι το πιο βασικό μέτρο προστασίας μέσα σε ένα όχημα, σχεδιασμένο να συγκρατεί τον οδηγό και τους επιβάτες σε περίπτωση σύγκρουσης ή απότομου φρεναρίσματος. Η χρήση της μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών ή θανάτου σε τροχαία ατυχήματα και αποτελεί υποχρέωση όλων των επιβατών, ανεξαρτήτως θέσης στο όχημα. Η χρήση των ζωνών ασφαλείας είναι υποχρεωτική τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους επιβάτες. Σε περίπτωση μεταφοράς ανηλίκων επιβατών, εφόσον στο όχημα υπάρχει συνοδός, την ευθύνη φέρει αυτός. Για τη μεταφορά παιδιών με αυτοκίνητο είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως είναι τα καθίσματα και οι ζώνες ασφαλείας. Και σε αυτήν την περίπτωση προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 350€ και διοικητικό μέτρο αφαίρεσης άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας για 30 ημέρες.

Η νέα εποχή στην οδική ασφάλεια ξεκινά με συνέπεια, τεχνική πρόληψη και υπευθυνότητα πίσω από το τιμόνι. Το ΚΤΕΟ δεν είναι αγγαρεία — είναι προστασία!

Κλείστε εύκολα ραντεβούσυμπληρώνοντας τη φόρμα επικοινωνίας

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας και ενημερωθείτε πρώτοι για νέα και διαγωνισμούς.

    Privacy Preference Center